Starter Plaza

Informatie voor Startende Ondernemers

Wat is SEO en waarom vindt iedereen het zo belangrijk?

Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen als ondernemer: Search Engine Optimization ofwel SEO. Zo’n 95% van alle Nederlandse mensen raadpleegt een zoekmachine wanneer ze op zoek gaan naar een dienst, product of bedrijf. Door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je dat jouw product, dienst of bedrijf online als één van de eerste opties zichtbaar is voor jouw potentiële klanten. Zo zul je dus met behulp van SEO klanten naar je toe trekken. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? 

 

Wat houdt dit in de praktijk in?

Binnen SEO zijn er drie belangrijke factoren die meewegen in de ‘ranking’ van jouw bedrijf, product en/of dienst in de betreffende zoekmachine. Voor Google gaat dit met name om de onderstaande drie factoren:

 

Autoriteit

Vroeger had Google een eigen indicator voor je score op het gebied van autoriteit. Tegenwoordig moet je uitgaan van je Pagina- en Domein autoriteit. Deze hangt voor een groot deel af van de externe links naar jouw content en/of website. 

 

Content

 Jouw doelgroep gebruikt Google om te zoeken naar iets, bijvoorbeeld naar informatie, advies of een specifiek product. Kortom: de doelgroep zoekt content! Wanneer jouw website voorziet in de behoefte die de doelgroep heeft als het gaat om specifieke soorten content, zullen de mensen die jouw website bezoeken en gebruiken gaan waarderen. Wanneer mensen meerdere pagina’s op jouw website bezoeken, je content gaan delen op hun socials en niet direct terugkeren naar Google wanneer ze jouw website bezocht hebben, zijn dit signalen aan Google die jouw ‘ranking’ goed beïnvloeden. Het allerbelangrijkste onderdeel hiervan is het scoren van backlinks. Dit houdt in dat mensen op hun eigen websites en blogs links gaan plaatsen naar jouw content of website. Wanneer meer mensen dit doen, ga je zeer snel hoger ranken in Google. 

 

Techniek

het technisch correct werken van jouw website. Denk hierbij aan de websitestructuur, maar ook aan gebruiksvriendelijke url's, een korte laadtijd, het gebruiken van een SSL-certificaat en het gebruiken van sitemaps. 

 

Klinkt simpel, hè? Helaas is dat het niet..

Bovenstaand klinkt enorm simpel, maar helaas is niets minder waar. Er gaat enorm veel tijd en werk zitten in het verkrijgen van een zeer goede score op de gebieden autoriteit, content en techniek. Het professioneel en SEO-proof in elkaar zetten van een website gaat nog wel, maar het continue voorzien in een bepaalde contentbehoefte en dan ook nog zorgen dat je aan backlinks komt is voor de leek een flinke uitdaging. Sterker nog, dit is dan vrijwel onmogelijk. Daarom kun je baat hebben bij het inschakelen van een SEO bureau om je hierbij te helpen. Zo hoef jij als ondernemer geen uren te besteden aan het schrijven van je content en het optimaliseren van je website, maar kun jij je bezighouden met je passie.